Beşinci yıla ‘Ehlikeyif’ sergi

Seray Şahinler – Eskişehir’in modern sanat müzesi OMM, beş yaşında… 2019’da iş insanı ve koleksiyoner Erol Tabanca tarafından doğduğu kente kazandırılan Odunpazarı Modern Müze (OMM), beş yılı dolu dolu sergileri ve 800 bin ziyaretçiyle geride bıraktı, yeni yaşına ise yeni sergisi “Ehlikeyif” ile girdi. Küratörlüğünü İdil Tabanca’nın üstlendiği sergi; resim, heykel, yerleştirme ve mobilya tasarımı disiplinlerinde uluslararası sanatçıları bir araya getiriyor. 

Geçtiğimiz hafta sonu İstanbul’dan oldukça kalabalık bir grup ile OMM’un beşinci yılını kutlamak üzere Eskişehir’de buluştuk. Basın ekibi olarak, uzun zamandır üzerinde çalışılan “Ehlikeyif”i görmek için sabırsızdık. Eskişehir’e varıp soluklandıktan sonra Erol Tabanca, müzede düzenlediği basın buluşmasında hem geçen beş yılı hem yeni sergiyi anlattı. Dümende uzun süredir Tabanca’nın kızı İdil Tabanca var, gerek OMM’un gerek sergilerin felsefesinde de bu tercihi görmek mümkün. 

Daha teknolojinin hayatımıza müdahalesinin getirisini-götürüsünü ölçememişken, yapay zekâyla yüzleştiğimiz dönemde, doğanın hunharca yok edildiği, el gücü ve insan emeğinin gözden düştüğü bir süreçte “Ehlikeyif” anlamlı bir sergi… Sergide eserleri bulunan sanatçılar yapıtlarına doğadan unsurlar ve insani nitelikler katarak işlevsel nesnelere ruh kazandırıyor. Üç kata yayılan sergi, tasarımın ön planda olduğu, farklı kuşakları temsil eden sanatçıların üretimlerini buluşturuyor. Doğa başlı başına malzemenin kendisi. Ahşap, pürüzlü kaya ve toprak kullanımıyla üretilen işlerin ağırlıkta olduğu sergi; tasarımdan, arkeolojiden de referanslar veriyor ve doğaya dönüşün çağrısını yapıyor. 

Misha Kahn’ın sergi girişinde yer alan “Varoluşun İmkânsızlık Alanı, Mantık İskelesiyle Geçici bir Etkileşime Girer” adlı işi çelik kafes içinde örülü ve asılı reçinelerden yapılan formları birleştiriyor. Serginin en sembolik eserlerinden biri… 

“Ehlikeyif” çok ‘renkli’ bir sergi oluşuyla keyifli bir seyir sunsa da önermeleriyle sarsıcı ve uyarıcı özelliğe sahip. Bu yönüyle OMM’un felsefesini de pekiştiriyor. 20 Temmuz 2025’e kadar görülebilir. 

“Koleksiyon anlayışım değişti”

OMM, beş yıl boyunca Tabanca ailesinin koleksiyonundan seçki sunan sergilere ev sahipliği yaptı, koleksiyonda olmayan sanatçıların eserlerine de yer verdi. OMM’nun müze direktörü Defne Casaretto’nun koleksiyonda ve sergiler üzerinde emeği çok büyük, koleksiyon üzerinde çalışmaya devam ediyor. Erol Tabanca’ya müzeden sonra koleksiyona bakışınızda değişiklik oldu mu sorusunu yönelttim. Tabanca, ağırlığın artık kızında olduğunu söylüyor. Koleksiyonerliğe bakışı ise yüzde 100 değişmiş: “Defne ile çalışmaya başladıktan sonra değişti… Önceden el yordamıyla beğendiklerimi alıyordum. Defne, ‘Erol bey bunları tasnif etmemiz lazım’ dedi. Sonra bir tertip ve düzene girdi. Beğenirsem yine almaya hevesleniyorum ama Defne’ye soruyorum, müze koleksiyonuna girer mi diye konuşuyoruz. Dolayısıyla bakışım yüzde 100 değişti.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir